Wednesday 2 February 2011

Rakyat Malaysia di Mesir

Semalam saya balik rumah, yelah sepanjang praktikal ni, saya tumpang rumah maklong saya, di kampung pasir tu, so bila weekend je atau cuti raya cina ni, tibalah masa untuk kembali ke rumah, bestnye rumah...Eh, eh bukan cakap rumah maklong tak best, tapi, yelah beza sangat duduk rumah sendiri dengan rumah orang kan...

Okeylah, ni nak bagitahu ni, tentang apa yang berlaku di Mesir sekarang nih, korang semua tahu, dah tahu, dan tahu sangat, so sayalah yang baru tahu ni...

Takpelah bagi yang tak tahu macam saya, saya terpanggil untuk share dengan korang pulak tentang tunjuk perasaan di Mesir tu, makin terukkan, saya risau dengan pelajar-pelajar Malaysia di sana, macam manalah mereka...

"Beratus penunjuk perasaan anti-kerajaan di Kaherah, Mesir membanjiri jalan raya dan menyerang pasukan keselamatan, beberapa jam selepas Presiden Hosni Mubarak menjanjikan pembaharuan."info

"Mengapa keadaan ini berlaku? Rakyat Mesir tidak berpuas hati dengan pentadbiran presiden, Hosni Mubarak yang mana keadaan ekonomi terutamanya kemiskinan, penganguran dan corruption berlaku setelah Hosni Mubarak memerintah lebih dari 30 tahun."info

lagi info

Jadi, kita sebagai rakyat Malaysia, apa yang kita perlu lakukan?, apakah tindakan yang wajar kita ambil?, dan apa iktibar yang kita dapat, dengan apa yang berlaku di luar sana?. Fikirlah semua...
pada siapa lagi nak tahu isu ni, sila dapatkan di sini juga
Jadi, macam mana keadaan kawan-kawan kita di negara orang??

5 comments:

  1. semoga mereka dijauhkan daripada malapetaka dan bencana di sana

    ReplyDelete
  2. yup, amin...takut sangatkan...kita doakan mereka sahaja k..

    ReplyDelete
  3. amin, semoga mereka semua terselamat dr seglaa musibah yg tak diingini!

    ReplyDelete
  4. itu yang kita semua harapkan, fifiey thanks sudi datang belog eja..;')

    ReplyDelete
  5. amin hopefully negara tu juga cepat aman

    ReplyDelete