Tuesday 8 March 2011

Orang lain pun boleh jadi Hero

Kecewanya...Macam mana nak balik nih....Sedihnya...Nak ambil teksi mahal, nak suruh abah ambil tak angkat phone pulak,time terdesak nih la selalu kita berfikir,...

alangkah bagusnya kalau ada boyfriend boleh pick up time balik kerja, time terdesak macam nih, alangkah bagusnya kalau ada kereta sendiri, alangkah bagusnya kalau ada girlfriends yang ada kereta, duduk dekat-dekat sini dan sanggup ambil, alangkah bagusnya kalau ada teksi yang murah untuk pelajar, alangkah bagusnya, lepas tu alangkah bagusnya kalau saya peramah, dan semua suka kawan dengan saya dan feel free nak tumpangkan saya sampai rumah...alangkah..alangkah....-sebenarnya setan tu yang hasut kita supaya tak bersyukur taw...

Kak Ida: Eja jom balik, akak hantar sampai Perling.
Saya: Okey jom...
(Kak Ida memang baik, kalau maklong takda mesti dia yang hantar saya balik sampai depan Perling Mall, so, dari situlah saya kena cari teksi untuk terus sampai ke rumah Maklong...dan di sini bermula dilema saya...)

Sampai bus stop, try call abah lagi lah, mana tahu dia jawab..eh dapat pulak, ..

Saya: Abah, boleh ambil Siti tak dekat Perling?
Abah: Boleh, tunggu situ nanti abah datang...

Tiba-tiba...
Pak cik, nak berkenalan boleh? Nanti boleh saya tumpang pakcik....

Lelaki: Bole tukar duit tak? (sambil menghulurkan not SGD2.00.
Saya: Boleh. RM 4.00 boleh?
Lelaki: Boleh-boleh...nasib baik awak ada, saya ada rm10 , takkan saya nak naik bus pakai duit rm10 ...
Saya: A, ah...sebenarnya, selalu kat sini ada orang lain...(mula-mula macam annoying kan)...

Macam-macam yang dibualkan sebenarnya, tenggelam timbul saya dengar, yelah tepi jalan raya besar, kereta banyak...warga JB boleh bayangkan eh, " Jalan besar dari Tol Taman Perling depan Perling Mall, bus stop no.2 selepas Masjid"...saya meng"ia" kan je lah...

Perihal pasal si Lelaki, saya tahu..owh nama dia Apis, Apiz...hafiz....lebih kurang macam itulah...(saya tak tanya, dia cakap nama dia), umur 24 tahun...(muda lagi), tukang masak di hotel/restaurant di Singapore, hari ini dia cuti, tapi dia sekarang nak pergi Bandaraya JB, masuk Singapore, naik bus,...kadang-kadang naik kawan, dulu pergi kerja naik motor, tapi penat, naik bus lagi senang katanya....baik....baru kenal kau kata baik....

Mane tahu nih.,...okey,okey...sebab, saya ada cakap saya pun nak kerja Singapore macam dia, dia kata boleh, tak da hal..."awak masih muda" (eh, dia tahu umur kita lah) kan dah bagi tahu tadi....lepas tu dia kata lagi....kerja kat negara orang lain, sosial berbeza,...kat mana-mana pun kita kerja ingat Allah, sembahyang jangan lupa...dalam hati berkata, (muka aku macam muka orang tak sembayang ke)....prejudis....astagfirullahalazim....dia nasihat je lah....

Tiba-tiba abah pun datang...

Abah: Asal abah call awak tak angkat pun?
Saya: Yeke, ...handphone ni tak sihat abah....(sebenarnya, tak vibrate, lepas tu volume bukak 2 je....)

Sampai je rumah maklong..baru ingat, eh dia ada tanyalah nama kita, asal tak cakap tadi ...alahai...eh,eh asal la, tak bagi id facebook pada dia...asal la tak bagi no telefon ke....boleh jadi kawan macam Mirul, Zarul, Tariq dan Shahrul....belog ke...ish..asal tak bagi tahu nih....eh,eh, eh....over eh kau...dia tak mintak pun kan...

Kepada Apis, Apiz atau Hafiz, boleh la tinggalkan jejak anda di sini ya....
Awak semua pon boleh jadi kawan saya...banyak kawan lagi bagus, boleh tumpangkan saya balik kerja nanti....Lagi satu...saya tumpang saya bayar tau...kita kan..kawan....


Bus stop macam ni, ...tidur sini terus jelah....

7 comments:

  1. apis tuh takde kete so jgn kawan die. hahaha

    ReplyDelete
  2. hahaha adeh ske la entry ini gadis.. sgt comel jer... kalau bus stop camtu, saya pun sukaaa mau tinggal situ..

    ReplyDelete
  3. amanie: bole tahan la....ahahha...
    naddia: hehhehe.heheheh..
    astina: hahah...tawu pon..g google bus stop..bnyk y cantik2 taw....
    bunga: tawu xpe...tah bila dpt jumpe lg...ahahha...

    btw, korang sume thanks komen2...

    ReplyDelete
  4. apsal tak call je sy utk jmput awk? ;-p

    ReplyDelete
  5. ahahha..kalau call pon nk ke dtg....sume org ckp cmtu...

    ReplyDelete