Sunday 6 May 2012

Bahaya Leptospirosis Dasar Bakteria

Semuanya bermula bila I dan classmate dapat satu assignment berkaitan dengan penyakit Leptospirosis.  Biasalah student macam I, industry lingo yang digunakan berkaitan dengan medical language, my field of study not totally in medical, agak susah untuk kau faham, so mari google and pick the trusted information.  Apakah, Mengapakah, Bagaimanakah, Dimanakah,  bertalu-talu diajukan kepada my Mr Right (Google).  So, after my assignment siap, bolehlah I share dengan semua.  

Apakah Leptospirosis?

Leptospirosis adalah penyakit berjangkit yang disebabkan oleh patogen genus Leptospira, yang boleh berjangkit secara langsung atau tidak langsung daripada haiwan kepada manusia.

Apakah penyebab Leptospirosis?

Leptospirosis disebabkan oleh bakteria gram negatif dari genus Leptospira.  Leptospira pertama kali dikenal pasti sebab penyebab penyakit Weil di Jepun, yang biasa berlaku ke atas perlombong arang batu.  Genus Leptospira mempunyai sekurang-kurangnya 18 spesies dikelaskan berdasarkan hubungkait DNA dan lebih daripada 300 serotip berdasarkan ujian makmal.

Leptospirosis yang tergolong dalam kelas zoonosis merupakan penyakit berjangkit paling umum menjejaskan kesihatan manusia dan haiwan di dunia.  Penyakit Weil pula adalah sejenis Leptospirosis tahap serius.  SERIUS.

Apakah jenis-jenis haiwan yang boleh menjadi pembawa kepada bakteria ini?

Tikus dan haiwan domestik seperti lembu, khinzir dan anjing sering menjadi pembawa utama bagi bakteria genus (bukan genius eh) Leptospira ini.  Haiwan yang telah dijangkiti dengan Leptospira boleh merembeskan bakteria tersebut melalui air kencingnya secara berperingkat-peringkat atau secara berterusan selama berbulan-bulan.  Terdapat juga kes yang dilaporlan hingga bertahun-tahun haiwan itu masih boleh merembeskan bakteria tersebut.  Malah, haiwan yang telah dapat di ubati juga boeleh merembeskan bakteria itu melalui air kencingnya.

Bagaimanakah bakteria ini boleh tersebar?

Leptospira ini boleh memasuki saluran darah melalui luka, kulit yang melecet dan juga membran bermukus seperti mata, hidung dan mulut.

Manusia juga boleh dijangkiti melalui air mani haiwan yang dijangkiti.  Pekerja rumah penyembelihan boleh dijangkiti melalui sentuhan dengan cecair badan dan darah.
 
Apakah tanda-tanda dan simptom-simptom Leptospirosis?

Petanda-petanda seperti demam panas, sakit-sakit otot, sakit kepala, muntah, cirit-birit dan mata merah merupakan antara simptom yang dialami oleh pesakit-pesakit Leptospirosis.  Ia boleh menjadi lebih kronik seperti kegagalan ginjal, sakit kuning  dan pendaraha pada kulit dan selaput lendir.  Leptospirosis juga boleh membawa maut.

Apakah rawatan bagi Leptospirosis?

Leptospirosis biasanya dirawat dengan antibiotik seperti doxycycline atau penicillin.  Ujian dan diagnosis mengambil masa yang lama dan pesakit boleh menjadi lebih parah jika terus menunggu.  Oleh itu, doktor akan memulakan rawatan dengan pengambilan antibiotik sebelum mengesahkan pesakit dengan Leptospirosis.  Rawatan antibiotik adalah kaedah yang paling efektif untuk Leptospirosis jika rawatan dimulakan awal.

kesian kamu, dijadikan bahan ujikaji untuk hasilkan ubat, sakit tak?
Source : kencing tikus 
 

2 comments:

  1. thx alot! my throаt iѕ hurtіng for the paѕs pair of ԁаys!
    and this sore throаt factor is happenіng еverу 2 weeks.
    im thinking abоut posseѕsіng my tonsils гemοved.
    іdk

    Mу web-site: click through the next webpage

    ReplyDelete