Tuesday 31 January 2012

Health is Priceless

 Since cuti semester break, memang menggila jadinya, gila kepada foodfoodfood..Memang tidak dinafikan ramai girls memang suka cakap tentang food besides love story.  Kan, kan...beberapa hari ini I teringat banyak yang I dah makan macam, nasi minyak (wedding last week), steamboat dengan Zarul and his bff, yong tau fu dengan kakngah lepas pergi wedding, laksam, asam pedas ikan kembung, ayam masak merah, spaghetti bolognaise, batik cookies, nasi kerabu, mee bandung dan banyak lagi.  Itu semua foods yang sangat dekat di hati I.  Dalam pada yang sama, colestrol dalam badan mesti tengah bermaharaja lela.  Lepas tu, bila dah semput nak kejar buai untuk dapatkan turn untuk main, baru rasa nak bukak apa-apa website yang cakap pasal health.  Sampailah I baca dekat reader digest online tentang "20 Food Questions for Weight Loss and Better Health"

say no to bean sprout

Actually, bukan nak kejar kurus sangat, walaupun itu termasuk dalam wishlist 2012, yang paling penting kita nak tahu yang badan sentiasa dalam condition yang sihat, kau tak termengah-mengah nak naik tangga atau jalan-jalan dekat shopping mall, rasa gembira je nak pilih wages atau heels sebagai pilihan nak balik kampung (baru perasan selalu pakai flat palm or seliper penambah ketinggian), rasa jogging lebih best dari aerobic (ini tak setuju) atau  boleh tawaf 7 kali dengan menunggang basikal sekitar taman perumahan.

Okeylah, mari berterus terang, 

1.  Sup atau Salad?

     SALAD.  Of Course, sup jauh lebih sihat daripada salad.  Tetapi, secara amnya, salad sayur-sayuran yang bercampur dan sayuran mentah, ditampah pula dengan dressing yang ringan dan sihat.  Kita boleh dapat banyak serat, dan itu lebih banyak pengisian antioksidan yang terdapat dalam sayur-sayuran.  Sup memang sihat, tapi proses memasak boleh mengurangkan kebaikkan di dalamnya

2.  Kopi atau Teh?

Minum tea, but nak bau cofee.

     TEH.  Pilihlah black tea atau green tea.  Mereka berdua ini, lebih kaya dengan antioksidan untuk jantung sihat, serta menyumbang kepada arteri sihat, tak dilupakan Insya Allah berupaya mencegah kanser.  (Tapi I suka cofee, serius!.Lepas nih kena tukar)

3.  Serbuk bawang putih atau bawang putih segar?

     BAWANG PUTIH SEGAR.  For those yang rajin masak, bolehlah korang gunakan bawang putih yang segar dalam masakan, potong-potong, tumbuk-tumbuk masukan dalam masakan.  Benefit nya sama, tapi fresh adalah yang terbaik!.

4.  Buah yang fresh atau buah yang dikeringkan?

Menggoda seyh si strawberry

    BUAH YANG FRESH.  Air yang terkandung dalam buah meliputi lebih daripada 80%, ini bermakna large volume, buah nampak gebu dan mengiurkan dan semestinya kurang kalori.  Tapi, just in case kalau takda buah yang fresh untuk makan tengah lewat malam, makan dried fruit pon ok, macam plum sunsweet.

5.  Jus buah atau buah?

     BUAH.  Ini yang terbaik, kalau kita pergi kedai dan order jus, entah berapa sudu gula yang di letak untuk menyedapkan tekak customer yang macam kita.  Bukan je gula banyak, tapi banayk fiber dalam buah dah dilucutkan.  Lagi best, makan kerangupan buah kan.

Rasa tanggungjawab untuk share perkara yang baik lagi, korang bolehlah baca-baca kat sini atau sini atau sini

P/s: Petang tadi baru berangan nak bukak restoran yang jual makanan yang berkhasiat je.  Dah macam one of the list principles of health economics.


6 comments:

  1. ceh steambot dgn zarul. aku jelezzzz

    ReplyDelete
  2. memang kena makan buah buah,
    baru lah lawas :D

    tp mcm maleh la nak bli bawak balik umah, kupas n hidang bagai...
    prefer beli yg dah siap potong :D (Pemalas!!)

    ReplyDelete
  3. Amanie: eheh...Meh la datang jb...

    ReplyDelete
  4. Pocket: Itu memang menjadi kebiasaan, nak jugak mak yang kupas, pastu letak dalam piring kaca terhias cantik, baru nak makan..lagi2 betik. beli kat kedai rm1 je, boleh pilih macam2 lagi. :p memang pemalas 2.

    ReplyDelete
  5. Suraya: Kita sama2 suka article macam nih, tapi bila dah start makan, memang lupa semua...ahahha :)

    ReplyDelete