Showing posts with label puncak uitm. Show all posts
Showing posts with label puncak uitm. Show all posts

Tuesday, 1 January 2013

New Year New You

Assalamualaikum pembuka kata tahun 2013.  Tahun yang dinanti, selepas tahun 2012 yang penuh dengan kontroversi, mulakan tahun ini, hari ini, dengan setiap hari yang indah dan sentiasa akan diingati.

Everyone feels like a fresh start at times, a renewed focus on getting the most out of life, enjoying the simple things and clearing the way for a calmer, less stress routine. Pembukaan 2013, buat I happy sangat sebab A datang jugak jumpa I, setelah sekian lama I menanti.  Jadi hari ini memang I akan ingat, sampai bila-bila.  In shaa Allah.  Wish me luck for the next episode okay..:)

As a Malay and Islamic adult I used to regard the celebration for any festival should be moderate not to extravagant happening, actually we just should and have to be appreciate what we have today, and always advice to appreciate for everything that gifted comes in our life from our creator (Allah s.w.t).

Berbalik pada misi tahun 2013, I want to be a good student, berfikiran positif in every situations dan sentiasa sihat dengan menjaga kesihatan, eat right, so brain can function well., minum banyak-banyak air yang jarang, bersenam, minum susu, makan collagen, makan multivitamin, arrange balik jadual, arrange balik susunan dalam our hard disc, plan balik apa yang kita nak dalam hidup...

For this new year, i realize there is a huge gap between the rulers and the ruled.  The ruled are material for exploitation.  I kata begitu sebab diri kita sendiri kena set our ruled. Peraturan, kita bina peraturan yang baik-baik untuk diri sendiri, demi masa depan sendiri.  Contohnya, peraturan, jauhi dadah, arak dan semua benda yang boleh merosakkan diri sendiri.  Contoh peraturan yang I buat, untuk diri, jangan dating with ex-boyfriend kawan sendiri.  Dan sampai tahun 2013, I masih pegang lagi my own ruled tuh..Ahahha...

I nak listkan azam tahun baru dalam diary, tak sempat lagi nak buat...for the next entry mungkin I nak share disini..good night, have a nice first January...

P/s : Tomorrow schooling get started, Selamat Kembali ke Sekolah...:)


Saturday, 15 December 2012

Awkward? so what?

For this lovely morning, i just thinking whether tomorrow could be a good like today, since i still not starting anything instead of subuh prayer, take a shower, sip for my nesvita, and switch on my laptop and just go through my email, Facebook, Likedin and Twitter.  Social Technology really take half of me.

Last 2 days i enjoyed doing this.  We call it as photo shoot.  Actually I really love doing this, since my "gila gambar" friends in UITM Jengka, dear you are not here with me, Amani and Najwa, but thanks to Syira, shes really made my day. Ouhh still not forget Nurin, Effa, Mala, Atie and also Suraya.  We enjoy our treatment sensation.

Nurin also loved taking and posing in the photos, shes so hilarious, you know,  she try to remembered the pose that just doing by celebrities, and me, i also try to memorize how Lisa Surihani and Taylor Swift pose in camera. At the moments all goes well with Syira's Samsung Galaxy Note, Syira just taking a snaps and edit the photos, I always remind Syira, if having pimples here and there on my face, please, please, edit for me.  Of course, all model in magazine is editing what???...Yes I do so.


We housemate, We in Black, day to boicot (peace for Gaza)

Me and syira, since syira wearing "gigi besi" hopefully after 2years wearing it, she will love to be in photos! 
Still  warm up..


Nurin and Me, no motive.

I love this!, awww...

Try testing, model for my own phone.

Me and Nurin, shoot for Remaja magazine.

Love editing like this, old fashion, classic nor vintage. Yes! Vintage!

Suraya has long legs! still no motive.

Peace in different style yawwwss "Y"

Tuesday, 4 December 2012

Novel Review: The Particular Sadness of Lemon Cake

Hello, Assalamualaikum semua, waaaah bestnya hari ini, sebab class hanya ada 1 je, nih pun I dah selamat sampai rumah, siap dah lunch, siap sempat watching Istanbul Aku Datang untuk kali ke tiga.  Haha, mestilah I kan peminat setia Lisa Surihani!

Okay bukan masanya untuk tidur, lagipun I  tak mengantuk sangat pun, jadi I rasa dah tiba masanya untuk I adakan segment baru, ewaaaaah yelah tak kan, nak cerita tentang kisah diri sendiri je, orang pun tak suka nak baca, I must do something different, yang I boleh share dengan you all.

Buat pengetahuan korang, I dah baca novel nih 3 kali, dah lama dah I beli, cuma you know, sebagai student memang tak sempat nak baca, pulak tuh in English, bila tak faham je, kau akan stop sekejap, then continue baca, bila nak baca je for the next chapter, teringat buku-buku academic belum habis baca, terus rasa bersalah, lepas tu stop lagi, then, bila nak mula baca, nak baca balik dari mula.  Jadi, kesimpulanya, bila I dah betul-betul faham dan rasa I need to share something yang baik pada korang, terhasil lah novel review nih.  


Tajuk:  The Particular Sadness of Lemon Cake
Penulis:  Aimee Bender
Harga: RM 35.90 (MPH Bookstore)

Summary:  Rose Edelstein, seorang kanak-kanak yang menyambut hari jadinya yang ke sembilan telah merasa kek chocolate lemon buatan ibunya.  Namun dia mendapati, dia dapat merasakan emosi dan perasaan ibunya selepas dia memakan sepotong kek tersebut.  

Semuanya perasaan, hati, naluri, citarasa, kesedihan dan emosi ibunya Rose dapat rasa.  Perkara ini berlaku dengan tiba-tiba dan mungkin sepanjang hidupnya.  Dan dia merasakan makanan adalah sesuatu yang berbahaya, makanan mempunyai perasaan itulah yang Rose rasakan, dan setiap hidangan mendedahkan sesuatu emosi.

Namun begitu, perasaan aneh tersebut membuatkan Rose untuk bertindak dan memaksa dirinya untuk berhadapan dengan kebenaran disebalik emosi yang ditunjukkan.  Contohnya kesedihan ibunya, sikap bapanya dan abangnya yang pelik (clash with the world).  Walaubagaimanapun, Rose semakin membesar dan dia belajar untuk tahu terdapat beberapa rahsia keluarganya, namun masih ada rahsia yang deria rasanya masih tidak dapat mengenal pasti.

Secara general, I boleh simpulkan kat sini, novel The Particular Sadness of Lemon Cake adalah tentang perasaan  orang yang kita sayang, yang kita kenal, yang kita rapat, kita tahu rahsia emosinya, lagi-lagi setiap orang itu adalah part of our family.  Kejujuran, keikhlasan, keresahan semuanya Rose dapat tahu selepas memakan sesuatu makanan., bermulanya dengan makan kek chocolate lemon buatan ibunya.  Namun begitu, novel ini , bagi pendapat I, ada kelakar, ada sedih, ada gembira dan yang paling penting novel ni lebih menunjukkan kisah-kisah kebiasaan yang kita lakukan, dan tanpa kita sendiri duga.

So, novel nih best sangat, mudah faham selepas baca tiga kali, dan penulisan yang kemas dan ayat yang digunakan memang cantik dan indah, sebab you akan rasa nak makan kek lepas tuh, Haha.  I rasa ada jugak e-novel online untuk novel nih, but tak best lah kalau just tengok your lappy and read words by words, lepas tu sakit mata dan kepala, tapi apa kata, kalau you hold this novel sendiri, lagi rasa seronok dan puas.  

Bila baca buat kali ketiga lagi faham.  So, Selamat Membaca.

p/s:  Nanti jangan lupa dapatkan novel Kenangan di Puncak by Pepol, I dah read online, cuma I belum cukup tabung lagi nak beli yang tangible tuh.  Next time okay.  :)

Friday, 23 November 2012

Morning Message

Assalamualaikum, hai, selamat pagi semua.  Macam mana hari semalam lebih baik tak dengan hari yang sebelumnya?, dan hari sebelumnya tuh, baik tak dengan hari-hari yang sebelumnya lagi....

For this morning I dah plankan sesuatu untuk diri I, supaya I tak wasting my time, dengan benda-benda yang tak berfaedah. harapanya begitulah.  Wish me all the best okay.

Actually hari ini I ada seminar Keusahawanan dekat my campus, but I tak dapat join sebab I malas.  Tapi itu bukanya alasan, alasannya, kenapa dia buat hari jumaat? pulak tuh, hari jumaat kami memang tak da kelas,so hari untuk berehat adalah hari Jumaat...Kenapa event nih buat dari pagi sampai ke petang?, kalau sampai tengahari, mungkin akan dipertimbangkan,..Tapi kan, you as a student, this is your responsibility, your university just want the best for their students, maksudnya bukanya belajar semata-mata di dalam class and follows syllabus then, you can graduate simply.


Bukan itu maksud I tak nak pergi Seminar, tapi, we now, just around the corner, at the end of this semester, so, tahu tak, banyak assignment, note, visit to company, and tutorial tak complete lagi.  Tapi tu kan event untuk student, student kena take this opportunity  so nanti bila dah kerja, you dah tak payah pergi dah event macam nih lagi, bersama kawan-kawan you. 

 Tapi kan, I penat sangat, tidur tak cukup tau, I dah lama beli mag cleo, sampai sekarang I tak habis baca lagi, my novel, my motivation books and  semua macam tak complete lagi.Tapi,  kalau you duduk rumah pun, bukannya you tidur sangat pun, you online, watching television and makan je kan,,...

Eh, I online I buat assignment lah...lagipun bukan I seorang je tak pergi event nih, might be all my classmate tak pergi pon, tak kan la I nak pergi, nanti semua cakap I nerdy...Tak payah ekot orang, kalau you rasa apa yang you buat tu betul, just go ahead.  

Tapi kan I cakap I banyak benda nak buat hari ini, so, tomorrow boleh la I focus buat assignment, What kerja yang you penting sangat nak kena buat?, I nak update belog, hari ini I kena pasang banner untuk event, lepas tu, I nak kemas rumah, sapu, mop lantai, susun kasut, basuh baju, lipat baju, kemas kain baju dalam almari, susun my stuffs yang dah tak tersusun tuh, dan online dan dan dan banyak lagi.  Lagi satu, it is compulsory to join Seminar Keusahawanan but, selalunya cakap je, tanpa tindakan.  This is first time, I tak nak pergi academic event sebegitu, tak pe lah kan, please,please.

Sebenarnya, I rasa jugak bersalah tak pergi academic event macam nih, bukan nak cakap I ni, student yang baik sangat, rajin sesangat, dan semua la sangat-sangat, tapi bila dah ada name list, mengatakan event tuh, kita kena datang, pihak organizer dah prepare food, name tag, chair, speaker dah bayar mahal, maybe some goodies and everything for participant.

Moreover, we know very well, if says the academic, it is all about knowledge, but student macam I selalu melengah-lengahkan.  So, hopefully, event sebegini, perlu betul-betul attract student untuk minat gila-gila untuk pergi event mereka.

Lagi, I believe, semua student pernah ada assignment kena buat event sebegini, jadi participant, jadi organizer, jadi usher, jadi mc and more, so, hanya you and I, dua dua faham kan.


*Sorry sangat-sangat tak pergi event Seminar Keusahawanan nih, actually I pun ada assignment group yang kena buat event minggu nih, so, kena doa banyak-banyak supaya event nih berjaya dengan cemerlang.

Wednesday, 21 November 2012

Hari Penuh Keriangan

Assalamualaikum, hai semua, apa khabar? sihat tak? Di harap korang semua sihat, sebab cuaca sekarang tak menentu. Sekejap hujan, sekejap panas, macam tuh jugak dengan I, sekejap flu, tsk, tsk, sedut hingus, hembung hingus, sekejap my body pulak rasa macam dedar, lepas tu, sore throat pulak.  Memang macam-macam penyakit, kalau kita sendiri tak jaga diri kita, but kadang-kadang terlalu jaga sangat pun, boleh dapat infections juga.  So, semua itu ketentuan Allah s.w.t kepada kita.  Kita just boleh elakkan dari perkara itu berlaku.

Okay lah hari ini I happy sangat, actually semalam lagi happy, hari ini dah kurang sikit, sebab tadi I ada Quiz for Health Marketing Subject, waaaallaaaahhh...questions dia, memang challenging lah..tak sangka pun macam tu punya soalan,..yelah sebab itu just subject baca-baca kan...Question banyak tanya, deeper and deeper, bukannya di gigi air sahaja.  Eh apa dah merepek nih, tak pe lah, I dah berusaha, tawakal dan sekarang banyak-banyaklah berdoa.

Kan I pernah cakap kalau terlalu happy, I akan update belog, semalam I tak sempat, so I replace hari ini.  So, I dah list kan perkara yang I lalui, dan yang semestinya perkara yang membuatkan I gembira.  
Ha Ha Ha  Ha. 

1)  Konvokesyen

Masa I konvo time diploma tahun lepas, memang rasa seronok sangat, sebab segala efforts dan penat lelah kita semasa belajar terbayar, terus hilang rasa tension masa belajar, hilang rasa nak balas dendam sebab tak cukup berhibur (ewwaah berhibur), terus hilang rasa sakit hati pada subject-subject yang tak faham, yelah dah habis belajar kan...I nak konvo you...tak kisah la pointer tinggi ke rendah ke, memang hari ini hari diri ku berkonvo, yang penting sejuk hati, bila tengok ibu dan ayah, ahli keluarga, saudara-mara gembira dengan pencapaian kita.  

2)  Bila tahu kelas cancel

Disebabkan kita nih student, when turn tu morning class, lagi-lagi Monday morning, pulak tu, memang cun dapat text from one of my friends awal-awal pagi, pukul 6, tentang class pagi dibatalkan.  Memang sambung tidur lah,  student memang kuat tidur, inilah sesuatu yang tak spoilkan mood student, but bila cakap tentang replacement class, itu yang paling tak suka.

3)  Dapat text from secret admirer

Wah bagitahu I siapa tak senyum melebar bila dapat text macam tuh,  "I nak kenal dengan you lah", lagi-lagi for those yang memang single, memang tunggu si jejaka nak approach, memang indah sungguh hari  anda.  Lepas tu, every morning and night mesti wish, "good morning", "good night", "good morning", "good night", then, tidur pun you akan senyum jew,,,,lepas tu lagi best....

Cair ke, I rock tak kan cair punya lahhhh. :p

4)  Dapat offer pergi luar negara

I pernah dapat offer pergi Cambodia masa I diploma, sebenarnya bukan bercuti eh, actually pergi Leadership Seminar selama seminggu di sana, makan, pakai, hotel, ticket flight, duit belanja, ditanggung oleh organizer, gila kau cakap tak best, memang best, pakai tu I tipu ehhh..ahahha...Tapi apa-apa pun, kena ingat objective pergi sana, enjoy-enjoy jugak.  Alhamdulilah sangat, now I still tunggu jugak offer dari mana-mana.
Cambodia

5) Berat badan turun

Bagi gadis-gadis yang rasa diri mereka tak kurus, macam I nih, memang lah happy sangat bila timbang, berat turun, paling best kalau turun 3kg, rasa dah cukup kurus dah tuh,...happy sangat, lepas tu terus plan nak pergi makan dekat Seoul Garden atau pun nak lebih Johorean sikit kat Rawa (Steamboat Restaurant), yelah sebab dah turun 3kg, lepas je makan, terus naik 5kg, tapi tetap maafkan diri sendiri sebab steamboat punya pasal, dan berjanji esok dah tak buat lagi.  Okay, kesimpulanya memang I happy sangat kalau berat badan turun. :D


Time nih, I rasa kurus sikit, 49kg je...sekarang....adoooiiii...

Okay dah Maghrib, marilah menuju kejayaan kawan-kawan.  Banyak lagi I nak update.  Nanti ya.


Tuesday, 13 November 2012

Di Kepala

Sejak masuk  tahun 2012, I sebenarnya dah tak sabar sangat nak tukar heading, bosan sehhh tengok heading yang sama, I rasa hampir 2 tahun kot I pakai heading tuh, entah, I pon tak sure dah berapa lama, yang penting memang dah lama, dari rambut I panjang, I dah potong pendek, sekarang dah nak panjang balik,  nak buat heading itu pon I hired orang untuk buatkan, but I memang dah tak boleh tahan tengok belog sendiri nih.  Then, bila I dapat tahu je, quiz Billing & Insurance esok di cancal kan, weeee hoooooo seronok, terus switch on my laptop and facebooking, twittering, blog walking, tagged-ting and macam-macam lagi lah, tak kan nak bagitahu semua apa I buat.

Eh lagi satu, filem tamil tadi best, jugak!, Tahniah buat filem tamil, tak jemu, tak serik, tak rasa buang masa pon tengok, walaupun, I tengok cerita tuh sambil menduakan dia dengan searching online entah apa-apa.

Lepas habis filem tamil, I duduk-duduk, terus I draf kan heading macam mana yang I nak, I nak heading yang menggambarkan diri I lah, takkan diri you all pulak kan, apa I suka, siapa I minat, I suka buat apa, serba-serbi tentang diri I, wahhhhh gila kuasa, yelah belog I kan...No wonder lahhhh...


One of them yang I rasa cantik, yang I rasa ehhh...yang ini, sebab dia simple jew, yang lain I buat, aiiiishhhh malu sangat nak tunjuk, camnih okay kot, I kan dah besar, tak nak lah, letak picture gedabak dah kat depan, orang tengok belog, terkejut tengok muka kita, lagi-lagi yang pakai handphone yang comel-comel macam I, bukak-bukak nampak muka kau dulu....Ahahhah...So, I dah 22, buat la cara matang sikit, sikit jew, ...

Ni I just main lukis-lukis je, memang secara semulajadinya pon memang I tak reti and tidak ada bakat pun dalam seni lukis,...kalau seni kreatif, Insya Allah....so....nanti I nak mintak tolong one of my friends la buat kan, nanti I suap lah diorang dengan top up....ahahhahaha

Tungggu.....

Monday, 24 September 2012

Please don't crash my diet

"You're looks fat after Raya, eat a lots huh",,,..
"Eja, your cheek a little bit move up not like before, are you in happy mood?"

Now I only look for the Baju Kurung if only I was 10kg thinner....

I must do something, at least I can reduce 3kg for 2 months.  Starting from last week I already plan my own schedule for diet.  Yes, I have to.

Monday and Thursday : I want fasting just cover my replacement when PMS during Ramadhan.

Tuesday, Wednesday, Friday, Saturday and Sunday: 

Break first taking a nesvita just enough for me or nescafe

 Lunch i want porridge (just easier to buy at cafe) or small potion of rice with fish and stir fry vegetables only not more than that, or i will take a egg spaghetti that i can get at Daddy's kiosk. 

Tea time much better I take a biscuit and tea or coffee.

So, wish me luck okey.  Give me to 2 month to makes changes!!..




Saturday, 22 September 2012

11 Pagi 10 Malam

Hari ini banyak benda I nak cerita, ada kelakar, ada sedih, ada marah, ada detik mencemaskan...tapi 17 September memang akan I ingat sampai bila-bila.

Mula-mula ceritanya begini memang dah menjadi kebiasaan I untuk on the spot beli tiket, so memang tak jadi masalah bila-bila masa nak balik, sebab I pernah beli tiket awal, tapi tak sempat nak naik bus, so sebagai play save, time nak balik Puncak atau nak balik JB, baru beli.  Sampailah hari Isnin 17 September tuh, seperti kebiasaan I akan sampai kat tiket kaunter Sri Putri Skudai beli tiket Klang, dengan harapan ada tiket antara pukul 11 pagi, so I agak, I akan sampai dalam pukul 4 atau 5 petang di Klang.  Sebab I terpaksa ambil 2 lagi bus rapid untuk sampai kat rumah sewa.  Pakcik kaunter cakap bus pergi Klang dah full ada pun 7 malam.  Isshhh risau seyhhh time tuh...tiba-tiba I dengar dari jauh orang  cakap "TBS, Shah Alam, Klang, TBS, Shah Alam, Klang,". Bagai pucuk mencita, ulam mendatang kan...I tahu mesti punya ada rezeki untuk I, rasa diri ada luck hari ini pon ada.

I:  Klang ada lagi tak?
Orang Kaunter:  Ada-ada (sambil kira duit)
I: Berapa?
Orang Kaunter: 45 hari ini public holiday
I: Ouh Ok

Sambil hulur not RM50  dia pulang kan RM5 jew, yelah I faham sangat bila public holiday tiket bus mesti mark up harga, tapi I still okey jewww...(macam ayat Amyza Adnan dalam cerekarama) ahahah, padahal salah sendiri tak beli tiket awal, terdesak punya pasal, sebat je apa yang ada.

Okey then, I naik bas warna purple, dari jauh memang dah nampak purple tuh,dari dekat I nampak logo PLKN, I check ticket balik, tulis kat situ bas tambahan.Okey I faham, tak da lah teruk sangat, bolehlah I kenang-kenang balik masa I pergi PLKN dulu dekat Kem Warisan...I naik je, waahh full ini bas, ada la seat kosong, tapi kena duduk sebelah orang, tengok yang depan sekali double seat kosong, meh la I duduk situ, I suka duduk tepi tingkap, suka tengok pemandangan, then, kalau tertidur pon, air liur terkeluar pon boleh cover menghadap ke tepi tingkap...ahahah....

Tak sampai 5 minit I duduk ada Chinese guy nak duduk sebelah I, NAK duduk sebab "dia tanya I dulu boleh tak duduk sebelah I, ada orang tak?" itu sebab dia NAK duduk sebelah I...Nampak tak miang di situ.  I pon   "ouh sure, tak da orang kat sini"...Tak lama lepas tu bas pon jalan,..fasih si dia berbahasa melayu...borak dengan dia, I rasa macam we are know each other very much...

Dia, seorang engineer, 5 tahun dia berkerja under orang, tapi sekarang dah 2 tahun buka syarikat sendiri dengan alasan, dia boleh buat keputusan sendiri, in term of kalau nak cuti, sebab bila kerja stress, bila stress perlukan cuti, bila ambil cuti nak lama, so better dia cakap kerja lah 2bulan tanpa cuti, then ambil 2minggu cuti untuk pergi travel, kan seronok tuh, waah pemikiran dia seronok, lepas tu, dia sebulan sekali turun JB sebab jumpa girlfriend dia kat Perling, dia pakai kereta Swift, dia nasihatkan I lagi kalau nak ambil kereta buat full loan, dia cerita lagi dia pergi Bali 2 tahun lepas dengan 7 tahun lepas harga hotel beza sangat, lepas tu dia selalu be a backpacker and travel alone, pernah dia cakap dia duduk sebulan dekat Langkawi seorang diri, paling dia suka pergi Sabah naik Gunung Kinabalu, dia memang suggests kan I untuk pergi sana,(tiba-tiba I teringat cerita yang Tiz Zakiah berlakon tuh)..Lepas tu dia cerita lagi, dia nak pergi Mongolia, dekat dengan Tibet, sebelum ni negara yang dah dia pergi macam Thailand, Vietnam, Cambodia (banyak negara Asia dia dah pergi).  I tanya, suka tak pergi theme park ke, macam Universal Studios, Legoland dengan at least Genting la paling dekat, dia cakap, dia kurang sikit pergi tempat macam tuh, ouhh dia cakap dia pon dah berumur, apa yang I estimate umur dia awal 30-an lah...See, macam dah bertahun-tahun I kenal you lah apek, but lastly kita lupa nak tanya nama.

Sampai je dekat perhentian Nilai, bas ni dah lain macam, sebab I duduk depan, apek nih tahu lah apa punca dia, dia cakap tuh macah minyak clutch dah habis, boleh gerak, boleh tukar gear tapi slow la bas, lagi satu bila nak mulakan perjalanan macam naik kuda sikit.  Lepas berhenti dalam 20 minit kat perhentian ni macam-macam I dengar orang cakap dalam telefon "bas rosak lahh, lambat lagi sampai", "alamak saya nak balik Teluk Intan ni", "Dah la I bayar RM50 dapat bas macam ni, dissapointed", banyak lagi rungutan, baby menangis lagi,. passanger dah mengutuk bas sesama senrdiri, tak kurang jugak yang decide nak turun kat TBS walaupun diorang beli tiket pergi Klang dan Shah Alam.

Kecoh jugak lah, tak lama lepas tu bas pon jalan sikit-sikit, then bas ni mintak bantuan dari bas lain, mungkin ada la signal dia, hanya bas-bas bersekutu je tahu, lepas tu bas tuh berhenti, kesian tengok uncle bas ni, terkedek-kedek lari ke bas depan, yelah tepi highway kauu, banyak kereta, lori, semua tengah laju...lepas tu uncle bas cakap "TBS boleh naik bas depan, maaf ye" sambil senyum kepada semua penumpang.  I tengok  mak aiiihhh ramainya turun naik bas depan tuh, kurang daripada 10 orang je yang tinggal, apek dah tentu tinggalkan I, tapi sebelum dia tinggalkan I dia pesan "you take care okey", actually dia ajak I turun TBS sekali, pastu dia cakap baru lah naik bas Klang, tapi I ingat, mungkin bas ni akan carikan bas lain kot, sebab I tak risau sangat ada jugak student UITM kat sini.

I tengok bas yang tumpangkan tu pun penuh, yelah dari bas ni je lebih 20 orang turun,, tengah orang ramai sibuk dekat bas bantuan tuh, tiba-tiba ada 2 orang lelaki cina dan melayu turun, I ingat dia nak tolong angkat barang ke atau ambil apa-apa dari bas nih, yang I pelik dia pergi belakang bas yang rosak ni pastu dia cari pokok-pokok yang kat tepi jalan, sebelah nih kebun UPM Serdang kot, diorang ambil sorang satu pokok yang besar, rupanya pergi buang hajat...Ahahah..

Konon-konon legalah lepas buang hajat, tiba-tiba tengok-tengok bas depan dah gerak, diorang apa lagi lari lah nak kejar bas, manalah sempat, nasib baik lah bas rosak ni boleh jalan sikit-sikit, uncle bas suruh masuk, dia pon kejar bas kat depan, pengajaranya "lain kali nak turun, bagitahu driver bas" nanti kena tinggal.  Nasib baik sempat kejar bas dekat perhentian berikut, 2 orang lelaki pon turun.

Lepas Tol Sungai Besi, bas ni singgah Petronas, ada la hero-hero sampai bagi pertolongan, dah siap beli minyak clutch lagi.  I pon pergi toilet, beli roti, pastu borak-borak lah dengan passengers yang tinggal. Kan I pernah cakap kalau naik bas je, mesti jumpa kawan baru, macam-macam kita borak, memang lah lama wehhh 2jam tunggu bas bantuan berikutnya, akhirnya I text Wani mintak tolong dia ambil I dekat Klang, Alhamdulillah, I turun je bas Wani dengan Pijo dah datang ambil I, time tu pon dah pukul 9 malam, gitu gini sampai rumah pukul 10 malam.

Sampai rumah sewa, waaahhh memang I penat sangat, mandi,solat, tidur tak sedarkan diri....:)


Tuesday, 11 September 2012

Kawan Cemburu

Hello, hai, assalamualaikum,...

Hari ini hari pertama new semester, dah semester 4 youuuu....kejap je rasa sampai kat Palam nih...By the way, memang tak banyak kerja, serius wa cakap lu, so I pon apa lagi, menghapdate la belog nih...Actually hari ini sebenarnya tak da niat pon nak buruk-burukan kawan-kawan I, mereka semua okey, yang tak okey pon kau buat-buat okey lah jugak, kalau tak okey kamu yang bermasalah, but I just nak bagi nasihat pada diri sendiri jugak yang sentiasa tanpa sedar dan sedar (sengaja lah tu) buat kawan's or kawan-kawan cemburu.

Kawan-kawan zaman sekarang

Apa sebab nak cemburu nih? Cemburu boleh jadi dengki, saaaangat bahaya okeyyyy....

SENGAJA

1.  Dia mai kelas, dia tayang beg Gucci, dia pakai handphone blackberry paling latest, dia pakai jam guess, dia pakai wedges Nose, dia pandu kereta  Swift ..memang buat I cemburu, untuk semua tu kalau student macam I nih,,,..Apaaaa, amaaaaa nak itu macam ......kesian mak bapak...

2.  Dia belikan Si A cup cakes, untuk Si B dan Si C tak belikan pon, dengan selamba kau cakap " I sengaja belikan you cup cakes ni, I tahu ni favorite you kan" pehh memang cari pasal.  I memang tak okey jewww...

3.  Bila dia berborak, sikit pon tak nak bertentang mata, "I bertentang mata dengan orang yang sekepala jew, orang yang sakitkan hati I hari ini, I tak nak pandang mata you, sebab you potong line I masa naik bus pagi tadi..."

4.  Dia ambil berat terlebih pada Si A,  siap buatkan cekodok untuk dia bila balik dari kelas, Si B dengan Si C kau buat tak tahu jew, padahal hari-hari makan sama-sama, lepak sama-sama, memang tidak hadilll...

5.  Dia beli handphone atau broadband, sikit pon tak nak cerita dengan housemate, duduk online sorang-sorang dalam bilik, then, bila cukup bulan, pergi bayar bill sama-sama, handphone canggih terkeluar dengan alasan yang tak munasabah kau cakap "eh, belum tahu lagi ehh, ingat korang dah tahu, ehehehhe"

Kawan-kawan zaman sekolah
TAK SENGAJA

1.  Duduk sebelah menyebelah tempat duduk dalam kelas, sebelah menyebelah bilik, sebelah menyebelah tempat duduk dalam bas, sebelah menyebelah tengok movie, dia sengaja bagi message pada Si A "Jap gi kita pergi toilet sama-sama nak" padahal bukanya dia tak boleh nak bagitahu jew, tak payah la nak guna technology sangat wehhhh....Boleh jadi misunderstanding tahuuuu...

2.  Bila dia pergi holiday, beli 1 mug je untuk si A sebagai souvenir, pastu cakap " korang sorry lah, duit yang I bawak, cukup-cukup untuk beli satu mug jew"...

3.  Then bila kejut solat subuh, dia kejutkan Si A jew, Si B dengan Si C kau tak kejut dengan alasan " Tak sampai hati lah nak kejut, sebab tengok korang tidur syok sangat", pastu kau sampai hati tengok aku masuk nerakakan...WTH???



Kawan-kawan zaman diploma

So far, ini antara pengalaman I dan jugak kawan-kawan I yang dikongsikan, kadang-kadang kita tak sedar pon kita berlaku tak adil pada kawan-kawan kita, kita rasa diri kita, tindakan kita betul je sentiasa, so lepas ni, ingat-ingat lah ye, tak best kalau dah kecikkan hati kawan.  Lagi satu, sebagai kawan, tak payah la kita nak sensitif sangat atau negatif sangat buat sakit kepala je kan... Relax and cheer up okey, so I harap, I pon tak macam perrghhhanngaiii di atas tuh...

Wednesday, 29 August 2012

Stress ke yunk....?

Lately, i stress dengan class dan assignment, itu jelah yang kau stress belum kawin lagi..ewwaahhh kawin, ada anak, lagi stresss...sebelum stress bertimpa-timpa amik ini untuk cope with stress...



101 WAYS TO COPE WITH STRESS



1. Get up 15 minutes earlier
2. Prepare for the morning the night before
3. Avoid tight fitting clothes
4. Avoid relying on chemical aids
5. Set appointments ahead
6. Don't rely on your memory ... write it down
7. Practice preventive maintenance
8. Make duplicate keys
9. Say "no" more often
10. Set priorities in your life
11. Avoid negative people
12. Use time wisely
13. Simplify meal times
14. Always make copies of important papers
15. Anticipate your needs
16. Repair anything that doesn't work properly
17. Ask for help with the jobs you dislike
18. Break large tasks into bite size portions
19. Look at problems as challenges
20. Look at challenges differently
21. Unclutter your life
22. Smile
23. Be prepared for rain
24. Tickle a baby
25. Pet a friendly dog/cat
26. Don't know all the answers
27. Look for a silver lining
28. Say something nice to someone
29. Teach a kid to fly a kite
30. Walk in the rain
31. Schedule play time into every day
32. Take a bubble bath
33. Be aware of the decisions you make
34. Believe in yourself
35. Stop saying negative things to yourself
36. Visualize yourself winning
37. Develop your sense of humor
38. Stop thinking tomorrow will be a better today
39. Have goals for yourself
40. Dance a jig
41. Say "hello" to a stranger
42. Ask a friend for a hug
43. Look up at the stars
44. Practice breathing slowly
45. Learn to whistle a tune
46. Read a poem
47. Listen to a symphony
48. Watch a ballet
49. Read a story curled up in bed
50. Do a brand new thing
51. Stop a bad habit
52. Buy yourself a flower
53. Take time to small the flowers
54. Find support from others
55. Ask someone to be your "vent-partner"
56. Do it today
57. Work at being cheerful and optimistic
58. Put safety first
59. Do everything in moderation
60. Pay attention to your appearance
61. Strive for Excellence NOT perfection
62. Stretch your limits a little each day
63. Look at a work of art
64. Hum a jingle
65. Maintain your weight
66. Plant a tree
67. Feed the birds
68. Practice grace under pressure
69. Stand up and stretch
70. Always have a plan "B"
71. Learn a new doodle
72. Memorize a joke
73. Be responsible for your feelings
74. Learn to meet your own needs
75. Become a better listener
76. Know your limitations and let others know them, too
77. Tell someone to have a good day in pig Latin
78. Throw a paper airplane
79. Exercise every day
80. Learn the words to a new song
81. Get to work early
82. Clean out one closet
83. Play patty cake with a toddler
84. Go on a picnic
85. Take a different route to work
86. Leave work early (with permission)
87. Put air freshener in your car
88. Watch a movie and eat popcorn
89. Write a note to a far away friend
90. Go to a ball game and scream
91. Cook a meal and eat it by candlelight
92. Recognize the importance of unconditional love
93. Remember that stress is an attitude
94. Keep a journal
95. Practice a monster smile
96. Remember you always have options
97. Have a support network of people, places and things
98. Quit trying to fix other people
99. Get enough sleep
100. Talk less and listen more
101. Freely praise other people

Tuesday, 28 August 2012

I am fail.

Hari ini gagal dalam test. Esok entah gagal dalam apa pulak, memang semangat dah luntuh dohh, percayalah... Tapi memang salah sendiri pon, tak boleh salahkan orang lain, tak fokus, tak tajam, tak  mantap...Bukan ku malas nak berusaha, bukan ku segan nak bertanya, tapi segalanya tak menjadi, tak menepati, semacam apa yang ku usahakan hanya sia-sia, tiada hasil.

Tapi Eja, ingatlah..

"Thomas Edison gagal 1000+ kali. Muhammad SAW gagal memujuk bapak saudaranya untuk memeluk Islam. Steve Jobs dipecat dari syarikat yang diasaskannya sendiri. Imam Malik gagal menarik minat anaknya sendiri ke arah ilmunya. Henry Ford gagal sebanyak 5 kali sebelum mengasaskan Syarikat Motor Ford. Nabi Nuh gagal berdakwah kepada isteri dan anaknya. Walt Disney dipecat oleh seorang editor sebuah akhbar kerana dikatakan "kurang imaginasi dan takde idea yang best". Nabi Luth gagal menghalang perbuatan homoseksual isterinya."

ini orang-orang gagal yang berjaya.

dan sebab itu,
gagal ni gunanya untuk bangkit.



Monday, 30 July 2012

Hari Ini

Hidup memang indah kalau happy je memanjang, memang bertambah bahagia bila semua orang suka pada kita, suka perangai kita, suka tindakan kita, suka keputusan kita.  Tapi hakikatnya, kira rasa diri kita disenangi, tapi sebenarnya takda lah sangat...kottt...

Hari ini, hari yang bahagia, hari ini I rasa, I patut berubah, berubah untuk menjadi kawan yang lebih baik, kawan yang tak memilih kawan, kawan yang sentiasa memberi sokongan, kawan yang menjadi cheers bila kawan kita sedih, kawan yang betul-betul hargai kawan lahhh...


Sunday, 6 May 2012

Bahaya Leptospirosis Dasar Bakteria

Semuanya bermula bila I dan classmate dapat satu assignment berkaitan dengan penyakit Leptospirosis.  Biasalah student macam I, industry lingo yang digunakan berkaitan dengan medical language, my field of study not totally in medical, agak susah untuk kau faham, so mari google and pick the trusted information.  Apakah, Mengapakah, Bagaimanakah, Dimanakah,  bertalu-talu diajukan kepada my Mr Right (Google).  So, after my assignment siap, bolehlah I share dengan semua.  

Apakah Leptospirosis?

Leptospirosis adalah penyakit berjangkit yang disebabkan oleh patogen genus Leptospira, yang boleh berjangkit secara langsung atau tidak langsung daripada haiwan kepada manusia.

Apakah penyebab Leptospirosis?

Leptospirosis disebabkan oleh bakteria gram negatif dari genus Leptospira.  Leptospira pertama kali dikenal pasti sebab penyebab penyakit Weil di Jepun, yang biasa berlaku ke atas perlombong arang batu.  Genus Leptospira mempunyai sekurang-kurangnya 18 spesies dikelaskan berdasarkan hubungkait DNA dan lebih daripada 300 serotip berdasarkan ujian makmal.

Leptospirosis yang tergolong dalam kelas zoonosis merupakan penyakit berjangkit paling umum menjejaskan kesihatan manusia dan haiwan di dunia.  Penyakit Weil pula adalah sejenis Leptospirosis tahap serius.  SERIUS.

Apakah jenis-jenis haiwan yang boleh menjadi pembawa kepada bakteria ini?

Tikus dan haiwan domestik seperti lembu, khinzir dan anjing sering menjadi pembawa utama bagi bakteria genus (bukan genius eh) Leptospira ini.  Haiwan yang telah dijangkiti dengan Leptospira boleh merembeskan bakteria tersebut melalui air kencingnya secara berperingkat-peringkat atau secara berterusan selama berbulan-bulan.  Terdapat juga kes yang dilaporlan hingga bertahun-tahun haiwan itu masih boleh merembeskan bakteria tersebut.  Malah, haiwan yang telah dapat di ubati juga boeleh merembeskan bakteria itu melalui air kencingnya.

Bagaimanakah bakteria ini boleh tersebar?

Leptospira ini boleh memasuki saluran darah melalui luka, kulit yang melecet dan juga membran bermukus seperti mata, hidung dan mulut.

Manusia juga boleh dijangkiti melalui air mani haiwan yang dijangkiti.  Pekerja rumah penyembelihan boleh dijangkiti melalui sentuhan dengan cecair badan dan darah.
 
Apakah tanda-tanda dan simptom-simptom Leptospirosis?

Petanda-petanda seperti demam panas, sakit-sakit otot, sakit kepala, muntah, cirit-birit dan mata merah merupakan antara simptom yang dialami oleh pesakit-pesakit Leptospirosis.  Ia boleh menjadi lebih kronik seperti kegagalan ginjal, sakit kuning  dan pendaraha pada kulit dan selaput lendir.  Leptospirosis juga boleh membawa maut.

Apakah rawatan bagi Leptospirosis?

Leptospirosis biasanya dirawat dengan antibiotik seperti doxycycline atau penicillin.  Ujian dan diagnosis mengambil masa yang lama dan pesakit boleh menjadi lebih parah jika terus menunggu.  Oleh itu, doktor akan memulakan rawatan dengan pengambilan antibiotik sebelum mengesahkan pesakit dengan Leptospirosis.  Rawatan antibiotik adalah kaedah yang paling efektif untuk Leptospirosis jika rawatan dimulakan awal.

kesian kamu, dijadikan bahan ujikaji untuk hasilkan ubat, sakit tak?
Source : kencing tikus 
 

Tuesday, 10 April 2012

Its holeeee holeee Day.....

Semuanya berlaku bila I dengan seorang kawan India (tapi I tak pasti tu kawan India yang mana), lalu di kawasan macam pinggir hutan.  Tiba-tiba I dengan kawan India nih, ternampak seorang baby yang comel di tepi semak, tapi I tak berani nak ambil, I just teringat dia punya tulang mesti "osteoblast" mengikut buku teks Medical Terminology, dan apa yang telah I belajar baru-baru ini.  Tiba-tiba I pusing belakang, nak tengok baby tuh, kawan India I cakap, baby tuh dah kena bunuh.  Lepas tu, I terus, teruskan perjalan sampai ke persimpangan.  Tiba-tiba I nampak Non (staff mak I), eh apasal dia kat sini, pakai T-shirt tempat kerja lama I pulak tuh. (Sea Gypsy).  Lepas tuh, I tanya dia, kenapa dia ada kat sini...Lepas tu terus hilang macam tuh je...I pon pelik...

Then, I rasa ada dekat kampus, lepas tu I ingatkan Sir Nasir (lecturer BEL masa diploma), tapi sebenarnya bukan, dia berjanggut, bersongkok, tapi dia macam sangat friendly but at the same time, dia menakutkan.  Tiba-tiba I dengar kuat sangat orang menyanyi-nyanyi lagu Selena Gomez-Love you like love song...


Bila I buka mata, tepat pukul 6:00am, I tengok buku Medical Terminology bersepah dengan nota account,  I just thinking,  apa kaitan mimpi nih semua, I just tidur sekejap je, boleh dapat mimpi sepanjang itu, siap ada kronologi..Baru niat nak study dari pukul 3:00pagi sampai subuh, tapi memang tak larat...

Lastly I simpulkan, Pertama, might be, hari tu Sea Gypsy advertise dalam magazine CLEO, I belum sempat update dekat facebook lagi, niat di hati nak hebahkan kepada staff Sea Gypsy.  Kedua, pasal Non, hari tuh umi ada cakap dia nak berhenti kerja, then, I boleh termimpi macam tuh pulak, but ada rasional jugak.  Ketiga, I ada bestfriend Cina, Katrina, but why indian, and I totally dont know whose she is?, Keempat, Memang I baru lepas belajar osteoblast, lepas tu tadi dalam quiz langsung takda tanya pasal tuh.  Kelima, I baru jumpa En. A (nama dirahsiakan, nanti student Puncak Alam tahu), tanya pasal proposol event, but still tak approve, dan I sangatlah bengang semalam, the due is just around, because of this such things our event is supposed to be drag.  Tapi semua ada hikmah.  Sabar je lah.

Hey guys, esok cuti umum sempena Perabalan Agong, I nak hangout with my cousin.  Nak off sementara segala benda bagai...  You'all pulak nak pergi mana esok?  

Sunday, 1 April 2012

Hidangan tinggi protein untuk atlet di rumah.

I'm just wondering, if I can cook such a menu full of protein inside morninglunch menu.
Semuanya berlaku bila I beli majalah iSIHAT last weekend yang I still tak habis baca, terus bukak section menu sihat, disebabkan busy yang melanda lately,  dengan class, proposal, note, ready for every shock test and more.  I'm such a busy wonder woman.  

Demi mengisi perut yang lapar saturday morning, I teringat time Abah datang last Tuesday, I ada beli yee mee dekat Econsave, dalam kepala memang nak diet tanpa nasi, tapi nasi sangat sexy bila I datang PSB time lunch hours, I cant stop myself to eat them, dan lauk sangat menawan, dan makcik yang menjual amat memberi galakkan untuk beli dan meyakinkan lauk itu sangat marvellous, it motivate my confident level untuk makan dan makan.  But today it is not school day, I beranikan diri untuk masak, actually the menu is Yee Mee Ayam Panggang dalam magazine "i-sihat you".  But, I think more easier I change with fish, sebab I ada frozen fish tanpa tulang dan tanpa kepala dan sedia untuk basuh dan potong serta terus boleh diletak di dalam apa jua jenis menu.

So bermulalah journey memasak.  I ikut step pertama. I just twist with ikan...actually dia panggang tapi I change jugak kepada goreng.  Sebab sini tak da microwave untuk panggang memanggang.

Yee Mee Ikan Goreng Tepung

Bahan-bahan:
Ikan goreng tepung
Ikan frozen
Tepung gandum

Bahan-bahan:
Kuah Mee
Yee Mee
4 ulas bawang merah
2 ulas bawah putih
1cm halia (dihiris)
sos tiram
fish cake
garam
gula
1 biji telur (tak suka telur tak payah letak, I tak suka telur, so tak payah letak).
lada sulah
sedikit minyak.

Cara Penyediaan

Ikan salut tepung
1.  Cuci ikan dan potong kecil-kecil.
2.  Gaulkan dengan tepung gandum dan terus goreng diatas kuali panas sehingga garing.(jadi ikan goreng tepung), tak payah letak air dalam tepung sebab ikan tu dah basah.
3.  Angkat dan toskan.

Kuah Yee Mee
1.  Panaskan kuali, letakkan sedikit minyak masak, satu sudu je,( minyak tak elok banyak-banyak).
2.  Tumis bawang putih, bawang merah, sos tiram dan halia yang dah ditumbuk sehingga garing.
3.  Masukkan fish cake dan air tepung gandung (sebab takda tepung jagung atau ubi) supaya kuah likat.
4.  Letakkan perasa (gula dan garam) dan pecahkan telur.  Biarkan dia mendidih.  Padamkan api.
5.  Letakkan yee mee di dalam mangkuk dan tuangkan kuah yang masih panas ke atas yee mee.
6.  Letak ikan goreng tepung diatas yee mee dan hidangkan.
7.  Sedia di makan.

I tolong you all bayangkan dekat google eh. 
 Bezanya tak da sayur, dan ayam dengan mashroom tuh, i gantikan dengan fishcake dan ikan bersalut tepung.

Seriously semalam, I makan banyak sangat protein, sampai malam I tak rasa lapar, so sehari sekali je I makan benda berat, but petang mulut still kunyang-kunyah chikedis.  Memang I rasa kenyang.  Korang boleh tambah sayur, I tak letak sayur sebab sayur tak da, sebab kalau I simpan nanti layu pulak, student macam I jarang nak masak.

Korang yang duduk bukan dengan famili bolehlah cuba resepi yang sangat modesty nih, bahan murah, cepat dan sedap (bolehlah).  Tak payah beli sizzling mee, masak sendiri dan letaklah shitaki mashroom sendiri. 

 I tak dapat nak upload gambar yang I dah snap semalam (sabotage punya handphone), but you all, bolehlah  bayang macam sizzling mee yang korang beli kat food republic, bila makan ye.

Selamat Mencuba.

Sunday, 4 March 2012

Dilema Lemau

Makan sedap-sedap tak puas lagi, tidur rasanya belum cukup top up, novel-novel pulak belum habis khatam lagi,  Its getting near to me.  What the heck...

Ouh new semester just around, around the corner.  Let's come to momma dear...  Mari kita shopping stationery baru, groceries baru, sarung bantal dan tilam baru, closet baru, kasut baru, wahhh sama macam nak naik sekolah dulu, but seriously ada excited sebab nak tayang kasut converse baru, then kawan-kawan akan cakap wahhh bau kedai ..., but now, where my excited???

Kepuasan result last semester tidak membantu cheer up myself nak pergi Bandar Puncak Alam okey first time called it "Bandar".  Tak ada apa annoyingkan, seronok dan amat sesuai untuk student macam kau yang lekas sangat tergoda dengan dugaan dunia.  Dan akhirnya tempat jin bertendang adalah kawasan strategic untuk study dan scorelah result yang gempak-gempak untuk diri sendiri.

Firstly I setup, 

Beg pergi kelas, nak pakai beg same jew, sebab suka, bila suka pakai selalu, dalaman beg akan mengalami koyak, dan rasa gembira je pakai beg yang nampak elok di luar, tapi tidak di dalam dengan senang hati bawak buku dan note disumbat di setiap pelusuk beg.  Suka!

Baju pergi kelas, pakai baju lama-lama je, lagi lama, lagi lama-lama.  Lepas tu bila rasa baju itu amat selesa dan rasa diri tu amat tertarik, sila wearing it everyday.  Sampailah kau tengok album dalam handphone, "eh apesal baju same je"..

Buku note atau catatan, nak baru!, bagi semangat mesti baru, letak kata "Think positive Eja" sambil letak picture sendiri sambil edit gambar rapat dengan Lisa Surihani, sambil tersenyum sendiri, buku note, tak mahu kulit tebal, sebab beg akan berat, maka kau akan mengomel sendirian sambil bawa juga si berat bottle air, si berat payung purple dan si berat sunglasses,..tapi ini semua demi semester baru.

Update calendar, update diary, update calendar handphone, update status dekat tweeter (sebab jeles tengok orang tweet dah cecah beribu-ribu), update magazine yang wajib dibeli dah berharap agar diri tu selalu up to date, walaupun kau selalu ketinggalan, orang yang ke 27 dalam kelas buat course registration daripada 30.

Rasa-rasanya all those dah sesuai kot bagi I.  "Welcome to Bandar Puncak Alam Eja"

"Promosi Kembali ke Sekolah"..

Friday, 16 December 2011

Tanggungjawab Sosial

Assalamualaikum. sekarang I rasa lega sementara...Ye sementara je, sebab sekarang nih dah nak dekat final exam, so memang banyak sangat assignment dan presentation, and also i never ever forget tentang common test juga...Tapi next week ada lagi, test dan juga presentation yang mesti di langsaikan sebelum study week. Itulah kerjaya sebagai seorang pelajar dan gajinya bila dapat PTPTN.

Okeylah, I tak nak sesakkan fikiran korang-korang semua tu dengan masalah belajar I ni, sebab hari ini I nak share sikit tentang social responsibilities atau bahasa kebangsaan "tanggungjawab sosial"..Memang dari last week, lagi benda nih memang dalam kepala I, nak sangat share dengan korang.,..Yelah last week, I pergi lawatan ke Hospital Putrajaya..then, firstly before kita pergi dengan classmate semua, adalah sedikit discussion sikit dengan staff Putrajaya tuh. Kitaorang sibuk tanya, apa social responsibilities yang hospital ni buat huh? Sibuk tanyakan...

Now, we think together..apa yang kita, awak, korang, diorang, mereka, adik-beradik kita sendiri buat pada tanggungjawab sosial, so bagi pendapat I, tanggungjawab sosial pada I macam nih...

1). Senyum
Memang I suka senyum, tapi kadang-kadang kalau kepala tengah serabut weeehhhh memang tak sempat nak senyum, kalau tengok I masam cepat-cepatlah tegur.."wehhh kau apesal serabut nih?"..then cepat-cepat kau control cool kan...

Situation: Last week I balik JB naik bus, yelah sejak kereta dah kena hantar balik, I memang mesti berdiri dengan kaki sendiri, nak bus, turun bus, kejar bus, gaduh dengan ulat tiket bus, I memang dah biasa dah..ewwwaaahhh...seriously..then, of course I dah sampai dekat Puncak Alam memang dah petang, so, it is taken too much time to wait for the bus,...yang student UITM Puncak Alam, memang faham sangat dengan perangai bus tuh...I sempat update status dekat facebook lagi, konon-konon nak mintak simpati orang, untuk pick up I dekat situ, tapi Allah Maha besar, I dapat wifi free, kawan baru dan sekali gus bus pon sampai....I nampak bus, terus bangun, semangat nak balik rumah sewa lah kan, driver bus tanya, "Lama tak tunggu?" "Ahahah, tak lama lah pakcik"...so, pakcik tu pon legalah, dan tak lahrasa serba salah tengok I dah senyum lebar sangat...tapi sebenarnya dekat 1jam dah I tunggu bus!


2) Make a friends
Ni pun cerita ada kena mengena dengan bus, terminal bus lah, yelah best friend I sekarang adalah bus, bus, and bus...I memang macam kepoh...eh bukan, memang I kepoh, I memang tak suka first move but I have to. I dah banyak kawan terminal bus taw,..Ceritanya macam nih, I estimate, I akan sampai Klang pada petang dalam pukul 6:15 petang macam tuh, so I rasa, I akan naik bus ke Puncak Alam mesti dalam pukul 7malam, but, bus Maju tu baik, pukul 5:10 petang, I dah sampai dekat Terminal Klang, so, I pon decide, nak explore terminal nih, dah lah keseorangan, umm I duduk lah pulak, mula-mula I duduk tempat lain, lepas tu dah rasa tak best, tukar tempat lain pulak, but dari jauh I dah ushar seseorang...bukan lelaki eh...ingat I ni gatal sangat ke...mestilah perempuan, then, I pergi kat dia, konon-konon tanya, "awak balik Puncak Alam juga ke?" (padahal dah tahu) dia cakap, "A ah, sama eh?". Angguk je lah, I kan pemalu...then lepas tu, perbualan makin lama, makin rancak, I rasa dah ngam jugaklah, dari perbualan, I rasa dia tua dari I, tapi tak bestlah panggil kakak, so I panggil nama je lah...then, lepas tu, kalau jumpa kat campus, mesti kita bertegur sapa..so, lepas ni, kalau naik bus, tak lah rasa sunyi sangat, sebab dah ada rakan seangkatan.


I suka naik bus, sebab I boleh naik dengan ramaiiii orang ~poyo kan...time I diploma I tak panggil bus, I panggi limo.


3) Caring
I dah lah sangat penat travel from JB to Puncak Alam, sampai je rumah sewa, mesti maghrib dah nak habislah, time tu lah, nak qada balik solat Zohor dan Asar sekali. But, sebenarnya korang still dalam bus, perut pun dah lapar sangat, sebab last makan, just take a bite of chocolate dengan makan buah time berhenti kat R&R. Tiba-tiba, housemate message "Eja, nak makan apa?, kitorang kat luar nih?" wah...walaupun, just tanya macam tuh, wink..wink..wink...baiknya korang, sayangnya pada korang...
Dalam kes lain pulak, dah tentu-tentu banyak student duduk dekat apartment macam I, selain kosnya lebih murah dan memang banyak lah rumah dalam block kat Puncak Alam nih, nak disewakan kepada student, tapi untuk meningkatkan keselamat, ada guard kat depan pintu masuk, korang pergi class jumpa, guard, balik class jumpa guard, nak keluar outing jumpa guard, nak balik outing jumpa guard, nak pergi beli roti canai jumpa guard, so, secara langsungnya, nak keluar dari penjara nih, mesti jumpa guard dulu, so, sama jugak pergi pasar malam, mesti jumpa guard kan, belikan lah guard, apam balik ke,..taufu fa ke, pisang goreng ke, atau favorite I oreo,..itu tak da kat pasar malam lahh.....then, sampai bila-bila dia ingat pada korang, dia jaga korang, korang tak keluar dia mesti pelik, geng pergi class tak cukup geng dia mesti tanya...then, kalau ada apa-apa masalah korang jugak senang nak mintak pertolongan...bodek ke? tak lahh...just try to be nice..

Malaysian favorite!

Sekarang nih, I addicted dengan benda nih, habis duit I...

4)Suka Sampah
I ingat lagi, masa I kecik-kecik kalau I dengan adik-beradik buang sampah merata-rata, abah I mesti paksa kutip balik, punyalah kitorang buat muka paling comel, tetap abah kitorang paksa kutip balik sampah walaupun dah dalam longkang. Then, bila I pergi sekolah rendah, tong sampah kelas memang jauh kat belakang, punyalah pemalas, I korek je pensil dalam beg, asalkan I tak buang sampah sepah-sepah, nak buang je sampah sepah-sepah teringat muka abah I, yang tiba-tiba akan jadi bengis. Then, bila I duduk dalam bus, (okey bus lagi), I tengok ada topup punya kad, dekat tempat duduk sebelah, dalam kepala, maxis pulak tuh, agaknya terjatuh kot orang punya kad nih, mesti tak gores lagi nih, I pun ambil lah tengok, sekali caiiiittt dah gores, I terus ambil masuk dalam beg, I nak ambil sebab, itukan sampah, so, I akan buang di tempat yang betul dan orang lain pun tak tertipu macam I, lepas tu, bus ini pun akan jadi bersih..ting..ting...tingg...
Sebab itu, I anti betul dengan orang yang suka buang sampah sepah-sepah nih.


pheww..topup, bahagialah kalau jumpa...tapi sebenarnya seminggu rm10 pon belum tentu habis

5) Kasut Manik blink blink
I memang suka kalau, kasut dan baju atau gelang atau apa-apalah yang blink-blink, sakitkan mata tengok, but i love it..I adalah beberapa pasang kasut I mesti ada manik-manik, lepas tu kilat-kilat sikit, sebab menarik perhatian I, tak tahulah menarik perhatian orang lain ke tak, tapi suka hati I lah, kenapa I kaitkan dengan tanggungjawab sosial adalah, kadang-kadang balik malam memang bahaya, lampu jalan dekat tepi nak masuk apartment I bukannya ada, so bila I pakai kasut atau benda yang blink-blink dia akan ada pantulan cahaya, lepas tu, kadang-kadang, kita tak sedar, kita pakai complete suit hitam jew..lepas tu kulit kita, bukanlah cerah sangat, kereta tak perasan kita, bila lampu dia pantul dekat kasut atau barang blink-blink kita dia akan perasan ouh ada orang, nasib baik tak terlanggar...So, pakailah baju yang striking sikit, kasut yang pantul cahaya ke..ahahahah...

So, setakat ini, I rasa itu tanggungjawab sosial I...So, korang pulak macam mana? Apa tanggungjawab sosial korang pulak?

By the way, salah satu tanggungjawab sosial yang dilakukan oleh Hospital Putrajaya adalah setiap kelahiran di hospital itu, mereka akan tanam pokok di sekitar Hospital Putrajaya. Sweetkan hospital nih...

p/s: sorry I tak da gambar yang di tangkap sepanjang I buat tanggungjawab sosial tuh, sebab handphone I memang tak bertanggungjawab sekarang. Dia derhaka dengan I.