Tuesday, 11 September 2012

Kawan Cemburu

Hello, hai, assalamualaikum,...

Hari ini hari pertama new semester, dah semester 4 youuuu....kejap je rasa sampai kat Palam nih...By the way, memang tak banyak kerja, serius wa cakap lu, so I pon apa lagi, menghapdate la belog nih...Actually hari ini sebenarnya tak da niat pon nak buruk-burukan kawan-kawan I, mereka semua okey, yang tak okey pon kau buat-buat okey lah jugak, kalau tak okey kamu yang bermasalah, but I just nak bagi nasihat pada diri sendiri jugak yang sentiasa tanpa sedar dan sedar (sengaja lah tu) buat kawan's or kawan-kawan cemburu.

Kawan-kawan zaman sekarang

Apa sebab nak cemburu nih? Cemburu boleh jadi dengki, saaaangat bahaya okeyyyy....

SENGAJA

1.  Dia mai kelas, dia tayang beg Gucci, dia pakai handphone blackberry paling latest, dia pakai jam guess, dia pakai wedges Nose, dia pandu kereta  Swift ..memang buat I cemburu, untuk semua tu kalau student macam I nih,,,..Apaaaa, amaaaaa nak itu macam ......kesian mak bapak...

2.  Dia belikan Si A cup cakes, untuk Si B dan Si C tak belikan pon, dengan selamba kau cakap " I sengaja belikan you cup cakes ni, I tahu ni favorite you kan" pehh memang cari pasal.  I memang tak okey jewww...

3.  Bila dia berborak, sikit pon tak nak bertentang mata, "I bertentang mata dengan orang yang sekepala jew, orang yang sakitkan hati I hari ini, I tak nak pandang mata you, sebab you potong line I masa naik bus pagi tadi..."

4.  Dia ambil berat terlebih pada Si A,  siap buatkan cekodok untuk dia bila balik dari kelas, Si B dengan Si C kau buat tak tahu jew, padahal hari-hari makan sama-sama, lepak sama-sama, memang tidak hadilll...

5.  Dia beli handphone atau broadband, sikit pon tak nak cerita dengan housemate, duduk online sorang-sorang dalam bilik, then, bila cukup bulan, pergi bayar bill sama-sama, handphone canggih terkeluar dengan alasan yang tak munasabah kau cakap "eh, belum tahu lagi ehh, ingat korang dah tahu, ehehehhe"

Kawan-kawan zaman sekolah
TAK SENGAJA

1.  Duduk sebelah menyebelah tempat duduk dalam kelas, sebelah menyebelah bilik, sebelah menyebelah tempat duduk dalam bas, sebelah menyebelah tengok movie, dia sengaja bagi message pada Si A "Jap gi kita pergi toilet sama-sama nak" padahal bukanya dia tak boleh nak bagitahu jew, tak payah la nak guna technology sangat wehhhh....Boleh jadi misunderstanding tahuuuu...

2.  Bila dia pergi holiday, beli 1 mug je untuk si A sebagai souvenir, pastu cakap " korang sorry lah, duit yang I bawak, cukup-cukup untuk beli satu mug jew"...

3.  Then bila kejut solat subuh, dia kejutkan Si A jew, Si B dengan Si C kau tak kejut dengan alasan " Tak sampai hati lah nak kejut, sebab tengok korang tidur syok sangat", pastu kau sampai hati tengok aku masuk nerakakan...WTH???



Kawan-kawan zaman diploma

So far, ini antara pengalaman I dan jugak kawan-kawan I yang dikongsikan, kadang-kadang kita tak sedar pon kita berlaku tak adil pada kawan-kawan kita, kita rasa diri kita, tindakan kita betul je sentiasa, so lepas ni, ingat-ingat lah ye, tak best kalau dah kecikkan hati kawan.  Lagi satu, sebagai kawan, tak payah la kita nak sensitif sangat atau negatif sangat buat sakit kepala je kan... Relax and cheer up okey, so I harap, I pon tak macam perrghhhanngaiii di atas tuh...

Wednesday, 29 August 2012

Stress ke yunk....?

Lately, i stress dengan class dan assignment, itu jelah yang kau stress belum kawin lagi..ewwaahhh kawin, ada anak, lagi stresss...sebelum stress bertimpa-timpa amik ini untuk cope with stress...



101 WAYS TO COPE WITH STRESS



1. Get up 15 minutes earlier
2. Prepare for the morning the night before
3. Avoid tight fitting clothes
4. Avoid relying on chemical aids
5. Set appointments ahead
6. Don't rely on your memory ... write it down
7. Practice preventive maintenance
8. Make duplicate keys
9. Say "no" more often
10. Set priorities in your life
11. Avoid negative people
12. Use time wisely
13. Simplify meal times
14. Always make copies of important papers
15. Anticipate your needs
16. Repair anything that doesn't work properly
17. Ask for help with the jobs you dislike
18. Break large tasks into bite size portions
19. Look at problems as challenges
20. Look at challenges differently
21. Unclutter your life
22. Smile
23. Be prepared for rain
24. Tickle a baby
25. Pet a friendly dog/cat
26. Don't know all the answers
27. Look for a silver lining
28. Say something nice to someone
29. Teach a kid to fly a kite
30. Walk in the rain
31. Schedule play time into every day
32. Take a bubble bath
33. Be aware of the decisions you make
34. Believe in yourself
35. Stop saying negative things to yourself
36. Visualize yourself winning
37. Develop your sense of humor
38. Stop thinking tomorrow will be a better today
39. Have goals for yourself
40. Dance a jig
41. Say "hello" to a stranger
42. Ask a friend for a hug
43. Look up at the stars
44. Practice breathing slowly
45. Learn to whistle a tune
46. Read a poem
47. Listen to a symphony
48. Watch a ballet
49. Read a story curled up in bed
50. Do a brand new thing
51. Stop a bad habit
52. Buy yourself a flower
53. Take time to small the flowers
54. Find support from others
55. Ask someone to be your "vent-partner"
56. Do it today
57. Work at being cheerful and optimistic
58. Put safety first
59. Do everything in moderation
60. Pay attention to your appearance
61. Strive for Excellence NOT perfection
62. Stretch your limits a little each day
63. Look at a work of art
64. Hum a jingle
65. Maintain your weight
66. Plant a tree
67. Feed the birds
68. Practice grace under pressure
69. Stand up and stretch
70. Always have a plan "B"
71. Learn a new doodle
72. Memorize a joke
73. Be responsible for your feelings
74. Learn to meet your own needs
75. Become a better listener
76. Know your limitations and let others know them, too
77. Tell someone to have a good day in pig Latin
78. Throw a paper airplane
79. Exercise every day
80. Learn the words to a new song
81. Get to work early
82. Clean out one closet
83. Play patty cake with a toddler
84. Go on a picnic
85. Take a different route to work
86. Leave work early (with permission)
87. Put air freshener in your car
88. Watch a movie and eat popcorn
89. Write a note to a far away friend
90. Go to a ball game and scream
91. Cook a meal and eat it by candlelight
92. Recognize the importance of unconditional love
93. Remember that stress is an attitude
94. Keep a journal
95. Practice a monster smile
96. Remember you always have options
97. Have a support network of people, places and things
98. Quit trying to fix other people
99. Get enough sleep
100. Talk less and listen more
101. Freely praise other people

Tuesday, 28 August 2012

I am fail.

Hari ini gagal dalam test. Esok entah gagal dalam apa pulak, memang semangat dah luntuh dohh, percayalah... Tapi memang salah sendiri pon, tak boleh salahkan orang lain, tak fokus, tak tajam, tak  mantap...Bukan ku malas nak berusaha, bukan ku segan nak bertanya, tapi segalanya tak menjadi, tak menepati, semacam apa yang ku usahakan hanya sia-sia, tiada hasil.

Tapi Eja, ingatlah..

"Thomas Edison gagal 1000+ kali. Muhammad SAW gagal memujuk bapak saudaranya untuk memeluk Islam. Steve Jobs dipecat dari syarikat yang diasaskannya sendiri. Imam Malik gagal menarik minat anaknya sendiri ke arah ilmunya. Henry Ford gagal sebanyak 5 kali sebelum mengasaskan Syarikat Motor Ford. Nabi Nuh gagal berdakwah kepada isteri dan anaknya. Walt Disney dipecat oleh seorang editor sebuah akhbar kerana dikatakan "kurang imaginasi dan takde idea yang best". Nabi Luth gagal menghalang perbuatan homoseksual isterinya."

ini orang-orang gagal yang berjaya.

dan sebab itu,
gagal ni gunanya untuk bangkit.



Monday, 27 August 2012

"Eleven Hints for Life"



1. It hurts to love someone and not be loved in return.
But what is more painful is to love someone and never
find the courage to let that person know how you feel.

2. A sad thing in life is when you meet someone who
means a lot to you, only to find out in the end that it was
never meant to be and you just have to let go.

3. The best kind of friend is the kind you can sit on a
porch swing with, never say a word, and then walk away
feeling like it was the best conversation you've ever had.

4. It's true that we don't know what we've got until we lose
it, but it's also true that we don't know what we've been
missing until it arrives.

5. It takes only a minute to get a crush on someone, an
hour to like someone, and a day to love someone-but it
takes a lifetime to forget someone.

6. Don't go for looks, they can deceive. Don't go for wealth,
even that fades away. Go for someone who makes you
smile because it takes only a smile to make a dark day
seem bright.

7. Dream what you want to dream, go where you want to go,
be what you want to be. Because you have only one life and
one chance to do all the things you want to do.

8. Always put yourself in the other's shoes. If you feel that it
hurts you, it probably hurts the person too.

9. A careless word may kindle strife. A cruel word may wreck
a life. A timely word may level stress. But a loving word may
heal and bless.

10. The happiest of people don't necessarily have the best
of everything they just make the most of everything that comes
along their way.

11. Love begins with a smile, grows with a kiss, ends with
a tear. When you were born, you were crying and everyone
around you was smiling. Live your life so that when you die,
you're the one smiling and everyone around you is crying.

Monday, 30 July 2012

Hari Ini

Hidup memang indah kalau happy je memanjang, memang bertambah bahagia bila semua orang suka pada kita, suka perangai kita, suka tindakan kita, suka keputusan kita.  Tapi hakikatnya, kira rasa diri kita disenangi, tapi sebenarnya takda lah sangat...kottt...

Hari ini, hari yang bahagia, hari ini I rasa, I patut berubah, berubah untuk menjadi kawan yang lebih baik, kawan yang tak memilih kawan, kawan yang sentiasa memberi sokongan, kawan yang menjadi cheers bila kawan kita sedih, kawan yang betul-betul hargai kawan lahhh...